De uitkijktoren van Gizia

Wandeltochten & wandelingen in Gizia

De uitkijktoren van Gizia - Wandeltochten & wandelingen in Gizia
7.3

Wandeling vanaf de kerk. Vrij kort, maar rijk aan ontdekkingen! Voor gezinnen, natuurliefhebbers, erfgoedfans, nieuwsgierigen...

De afgelegen Gizia is zeker niet de bekendste in de Jura, maar het ontbreekt hem niet aan charme. Vanaf de dorpskerk volg je kort de rivier voordat je de klim door het kreupelhout aangaat die naar Chatel (Clunisian-site) leidt. Na het ontdekken van de tweede kerk en een wandeling door de tuin van de nonnen, bereikt u de belvedère (tafels, barbecue, petanquebaan, schuilplaats) van waaruit het uitzicht de hele afgelegen omgeving omvat (de gehuchten langs de rivier, de weiden, de wijnstokken...) maar ook heel Bresse, en bij mooi weer de heuvels van Bourgondië. Vergeet niet omhoog te kijken in de lucht om de slechtvalk te zien, in de klif om de gemzen te zien en op de grond om de orchideeën van de droge grasvelden te observeren! Nadat u het gehucht Chanelet bent overgestoken, brengt de afdaling in het bos u terug naar het begin (kleine omweg mogelijk om de heropleving van de rivier aan de voet van de klif te zien).

DepartementJura
Plaats van vertrekGizia

De wandeling begint in het centrum van het dorp, richting de kerk. U kunt de auto daar parkeren.

De wandeling is geel gemarkeerd (FFRandonnée standaard), en je kunt vertrouwen op de bewegwijzering (paaltjes met pijlen op de kruisingen van paden).

Ga bij de kerk naar beneden en steek de rivier over via de mooie stenen brug. Kijk eens naar de fontein, het stadhuisplein; volg dan de weg naar de paal "Gizia".

Neem het pad naar links en val de klim in het bos aan met een "raidillon" (houd je ogen open, de gemzen zijn vaak in de buurt).

Als u een weg vindt, slaat u linksaf tot aan de paal "croix de Châtel".

Neem het pad links dat u naar het voormalige klooster van Châtel leidt.

Voordat u de platanenlaan ingaat om het terrein over te steken, kunt u een kijkje nemen bij de andere kerk in het dorp (aan uw rechterhand).

Bij de post "Châtel" neemt u de richting "Larot" via de weg die omhoog gaat.

Nadat u door de site "3 kruisen" bent gegaan, komt u bij de belvedère van Chanelet (of belvedère van het kruis van Gizia): prachtig uitzicht over de vallei (hier "afgelegen" genoemd), op de vlakte van Bresse, en bij mooi weer de Côte-d'Or. Vergeet niet naar boven te kijken: misschien heb je het geluk om de gewone raven of de slechtvalk te zien!

100 m na de belvedère het pad links nemen en dan de weg vinden die u naar Chanelet leidt.

Sla na de agrarische gebouwen linksaf om het gehucht over te steken (nieuw uitzicht op de vallei en de klif: zoek de gemzen!).

Aan de paal "Chanelet Village" daal je naar links af: het pad dat afdaalt in de vallei, kruist de weg meerdere keren en brengt je terug naar je startpunt.