Tussen wijngaard en weiden

Wandeltochten & wandelingen in Blancs-Coteaux

Tussen wijngaard en weiden - Wandeltochten & wandelingen in Blancs-Coteaux
7.5

Met deze gemarkeerde wandelroute gaat u door drie verschillende landschapsvormen: de vlakten van Champagne, de Côte des Blancs wijngaard en het bos.

Profiteer langs Voipreux, Vertus en Bergères-les-Vertus van de vele prachtige vergezichten, en het natuurlijk- en historisch erfgoed: de getuigenheuvel Mont-Aimé in Champagne, klimspot van les Falloises en het historische plaatsje Vertus.

DepartementMarne
Plaats van vertrekBlancs-Coteaux
OmgevingPlatteland

De wandelroute vertrekt vanaf boulevard Paul Goerg in Vertus.

1. Ga richting Voipreux - Avenue du Général Leclerc. U komt langs verschillende champagnehuizen. Na de spoorweg, de eerste weg rechtsaf "Chemin des Sept Moulins".

2. Verder richting Voipreux ziet u links het Neptune zwembad. U gaat ook door akkerbouw, waaronder aspergeteelt.

3. Aankomst in Voipreux. Bij het stopbord, rechtsaf tot de brug over de Berle. Na de brug meteen rechtsaf langs de Berle. Aan uw rechterhand kunt u bijenkasten zien.

4. Nog steeds rechtdoor. Rechts van u ziet u meerdere vijvers. U kunt hier even stoppen, en genieten van de rust. Tevens de perfecte gelegenheid voor een picknick!

5. Ga zuidwest richting Bergères-les-Vertus. U zal Vertus rechts van u zien. Andere mogelijkheid: richting Vertus om weer terug te gaan.

6. U komt op de RD 36. De weg oversteken en de weg tegenover nemen, richting Bergères-les-Vertus. Kijk goed uit voor de auto's bij het oversteken. Of richting Vertus, om weer terug te gaan.

7. Ga richting Bergères-les-Vertus. Onderweg komt u langs een wijngaard, koolzaadvelden en het plaatsje Vertus.

8. Aankomst in Bergères-les-Vertus. Nog voor het dorp rechtsaf, en de weg blijven volgen tot de RD9. De weg oversteken en de weg tegenover nemen. Kijk goed uit voor de auto's bij het oversteken.

9. U komt nu op de wijngaardpaden. De spoorweg over richting het bos.

10. De wijngaardpaden over. Hier krijgt u de gelegenheid om te genieten van het vergezicht over Bergères-les-Vertus en de Mont-Aimé (links van u) en Vertus (aan de rechterkant). Pas op: de beklimming kan moeilijk zijn bij vochtig weer. Andere mogelijkheid: richting Vertus om weer terug te gaan.

11. Boven aangekomen heeft u uitzicht over de Côte des Blancs wijngaard. Als u verder gaat komt u uit bij de klimspot Les Falloises (links van het pad). Na de wand bewonderd te hebben, gaat u weer terug om uw route te vervolgen.

12. U komt nu bij het Natuurreservaat van Vertus (Natura 2000 gebied). Links van uw pad gaat u het bos in. U ziet vervolgens een grot waar vleermuizen verblijven. Klim naar boven, en rechts ziet u dan een tweede grot. Bovenaan rechtsaf, en rechtdoor: u gaat nu langs de sportroute van Vertus.

13. Deze weg aanhouden, en rechtsaf naar beneden. Tijdens deze afdaling komt u langs clos des Bouveries, waar een oriëntatietafel staat.

14. Aan het einde van de afdaling bereikt u Vertus via Boulevard Eustache Deschamps. Ga de trappen af en rechtdoor tot kerk Saint-Martin en zijn putten. Vervolgens rechtsaf, en via het stadscentrum met zijn winkels naar boulevard Paul Goerg.

15. Weer terug op Boulevard Paul Goerg.