De toppen van Vigneulles

De toppen van Vigneulles - Wandeltochten & wandelingen in Vigneulles

DepartementMeurthe-en-Moezel
Plaats van vertrekVigneulles
Aangeraden periodevan april tot oktober

Het stadscentrum is waar het oorlogsmonument is, neem de richting Saffais om te stoppen op de begraafplaats, startpunt van de rit.

Bij het vertrekpunt, kijk aan de linkerkant, de laatste oude wijnstok in het dorp. Ga hierheen en ontdek de educatieve wijngaard. Klim dan op het pad van Lemecieu dat je op de weg van Grelot zal brengen. Neem vervolgens de weg naar links ongeveer 20 meter en ga dan rechtsaf. Het kleine pad naar beneden brengt je naar de Moulin-waterval. Ga terug de weg op naar Grelot, waar u de vijvers van Solvay zult zien bezinken. Ga over de bron die de waterval vormt. Sla linksaf het bos in, het steile pad Chemin de la Folie, dat u naar het herdenkingsmonument 42 van de Lotharingen groep zal voeren dat het belang van het verzet in de regio tijdens de Tweede Wereldoorlog aangeeft. Ga dan op het pad tegenover mirabellers omhoog naar de boomgaard aan de bovenkant (vergeet niet om de deur te sluiten om te voorkomen dat de schapen ontsnappen).

Je komt dan op de Hauts de Vigneulles. Loop langs het hek naar de volgende poort en ga verder op het pad. Onderweg ziet u prachtige uitzichten. Blijf bij de fontein van St Quentin komen die volgens de legende een helende kracht van de ogen zou hebben.

Iets verder, neem de weg naar links, ga naar de tweede bocht, neem dan het smalle pad naar rechts in het bos dat glad kan zijn (voor degenen die bang zijn voor gladde trails, ga verder op de weg en sluit je aan bij het circuit Verderop steek je het bos over van waaruit vele bronnen ontspringen, volg de rode ringen, ga bij de kruising rechtsaf richting Vigneulles.

Betreed het dorp, passeer het zendingskruis en lager, voor de kerk van Saint-Blaise. Ga naar het oorlogsmonument, ga links omhoog en voeg je bij de oude kerk. Aan de linkerkant ziet u de fontein en het washuis. Terug naar het kerkhof.