Van Saint-Mesmin tot de smederijen van Savignac-Lédrier

Wandeltochten & wandelingen in Saint-Mesmin

Van Saint-Mesmin tot de smederijen van Savignac-Lédrier - Wandeltochten & wandelingen in Saint-Mesmin
8.6

Tijdens deze wandeling komt u langs een kerk, waarin een prachtig altaarstuk uit de 17de eeuw is ondergebracht. Als u het pad van côtes du Batissou volgt, zal u worden getrakteerd op een schitterend uitzicht op het gebied van de gorges van Auvezère, alvorens de smederijen en hoogoven van Savignac-Lédrier te bereiken. U gaat vervolgens door het dorpje Savignac-Lédriers, langs fontein bon Saint-Mesmin en de waterval Saut Ruban.

DepartementDordogne
Plaats van vertrekSaint-Mesmin
Aangeraden periodevan juni tot september
OmgevingPlatteland

Vetrekpunt is het centrum van Saint-Mesmin (parkeerplaats). Ga richting de begraafplaats, en rechtsaf na de kerk.

1. Vervolgens de gele markering volgen. Als u bij de weg aankomt, naar rechts. Net voor de brug is de voormalige watermolen te zien, die vroeger een maalderij was.

2. De brug over en rechtsaf het gemarkeerde pad naar boven.

3. Bewonder de bergkloof gorges van Auvezère, volg daarna de gele markering tot de weg, waar u rechtsaf gaat. Deze weg volgen tot Veaupeytourie waar een ondergrondse gang zou zijn gemaakt in de 17de eeuw tussen dit dorp en het kasteel boven de smederijen van Savignac-Lédrier. Op deze weg blijven tot u bij een vijver komt.

4. Op de kruising rechtsaf, en de gele markering volgen richting het gebied van de smederijen van Savignac-Lédrier, die aan het begin van de middag bezocht kunnen worden.

5. Bij vertrek het bruggetje over de Auvezère nemen. Hier kunt u naar links tot de stuwdam.

6. Als u weer terug loopt heeft u het bruggetje aan de rechterhand, waar u voorlangs loopt. U volgt de Auvezère tot een berijdbare weg, die u neemt tot een departementale weg. Vervolgens gaat u linksaf richting het dorp Savignac-Lédrier, waar u een rechtsaf een weg richting Saint-Mesmin neemt. Deze volgen tot het gehucht Les Bessades. Ongeveer 150 meter verder verlaat u deze weg weer, en neemt u een rechts het geel gemarkeerde wandelpad.

7. U gaat vervolgens langs fontein Bon Saint-Mesmin, en blijft deze weg volgen. Daarna volgt u de borden "Saut Ruban"; ga met het pad naar beneden tot het uitzichtpunt van de waterval Saut Ruban.

8. Om deze locatie weer te verlaten volgt u de route gemarkeerd met drie punten van verschillende kleuren, die u meeneemt langs een zijrivier van de Auvezère, de "Porte-Étoupe". U komt daar bij een pad die u al genomen heeft. Dit pad afsnijden en uw weg aan de overkant voortzetten richting het dorp Saint-Mesmin (muurtje aan de linkerkant), richting de parkeerplaats. Net voor de parkeerplaats, niet ver van de weg ligt een voormalig hoefijzerwerkplaats voor runderen. Deze gîte, voormalig pastorie daterend uit de 17de eeuw, is tevens een timmerwerkplaats geweest.