Circuit van Gouézec van Pont-Coblant

Plaats van vertrekGouézec
MoeilijkheidGemiddeld

Toegang tot Pont-Coblant:

Vanuit Quimper: N165 dan D785 richting Pleyben, voor de brug rechts parkeren.

Vanuit Pleyben: D785 richting Quimper, na het oversteken van de brug links parkeren bij de speeltuin.

(D) Vanaf de parkeerplaats, ga naar beneden op het jaagpad en ga naar rechts, pal naar het oosten. Het pad grenst aan oude leisteengroeven die momenteel begroeid zijn met vegetatie.

Kort na de kinderspelen, aan de rechterkant, werd onlangs een natuurlijke fontein met de naam "Feunteun ar C'hafé" gerestaureerd. 50 m verder, nog steeds aan de rechterkant, is een kleine wasplaats ingericht met een kleine waterstraal die wordt geactiveerd door een fiets en watervallen die kleine haspels draaien.

(1) Ga verder op het brede pad om de Saint-Algonsluis te passeren.

(2) Ongeveer 200 m verder, aan de rechterkant, geeft een houten trap gevolgd door een breed pad toegang tot een mooi overdekt steegje op ongeveer 150 m.

Keer terug naar de backhaul en vervolg dit pad dat wordt gedomineerd door bossen. Ongeveer 2 km verder bereikt u de tweede sluis, die van Vuzit.

(3) Ga verder langs de backhaul. Negeer een breed stenig pad dat rechts omhoog klimt. Bovendien verspert een kleine stam de doorgang. Negeer dan een tweede pad dat snel rechts begint en langs een klein bos loopt.

Ga door totdat u twee borden tegenkomt: een die de toegang tot gemotoriseerde voertuigen verbiedt en de andere een oud bord voor dit circuit "Circuit de Pont-Coblant". We zullen dit oude bord van tijd tot tijd vinden.

(4) Ga rechts langs het pad omhoog, eerst tussen weiden en dan aan de rand van velden om kort voor het gehucht Keriok een weggetje te bereiken. Sla rechtsaf op deze weg en dan weer rechts om het gehucht Keriok over te steken waar je prachtige restauraties van huizen kunt zien (5).

Vind de weg en ga naar rechts. Ga voorbij de Boullen-boerderij en sla dan linksaf (oud bord) (6). Vervolg deze bergopwaartse weg en passeer Croaz Kerven, waar u aan uw linkerhand een klein kruis kunt vinden, verborgen door vegetatie.

(7) Neem de D41 bij Croaz an Toull en sla rechtsaf. U bevindt zich in de hoofdstraat van het dorp Gouézec. Na de eerste huizen, bij een verkeersbord "einde limiet op 70", vindt u aan de rechterkant een markering met de markering Geel-Oranje. Volg deze oude weg ongeveer honderd meter, steek de hoofdstraat over om dezelfde markering aan de overkant te vinden.

Ga voorbij de kleine calvarie "Croaz ar Bleon 1750" en loop vervolgens langs de 16e-eeuwse Sint-Pieterskerk waar u een prachtig gerestaureerd kruis in de omheining kunt zien. Ga voorbij de begraafplaats en blijf de hoofdstraat volgen, neem de doorgang aan de rechterkant voor voetgangers en fietsen.

Verlaat een woonwijk aan de rechterkant en sla bij een werkplaats voor openbare werken HTP (8) rechtsaf bij de gevel van een blauw huis in een doodlopende straat richting Gomoal.

(9) Voor de boerderij (oud bord) links een breed pad naar beneden inslaan. Volg deze rechtdoor en sla voor de boerderij van Lesmez linksaf een graspad in (oud bord) (10). Dit pad loopt langs een bebost wetland en eindigt in velden.

Sla bij het oude bord rechtsaf om een breed pad op te gaan tussen twee velden en kom bij een kleine weg.

(11) Kijkend naar het oude bord, sla linksaf om af te dalen naar Pont-Coblant en voeg in op de D785 (12). Sla rechtsaf en vervolgens weer rechts bij de ingang van de brug om de parkeerplaats te vinden.

U passeert een voormalige steengroeve die in 1951 tot kapel werd omgebouwd onder de naam Chapelle Sainte-Barbe (verklarend paneel).

Waypoints:

D / A: km 0 - alt. 29 m - Parkeren bij de speeltuin.

1: km 0,99 - hoogte. 41 m - Sluis Saint-Algon.

2: km 1,2 - hoogte. 34 m - Bifurcartion (overdekte oprit).

3: km 3.14 - hoogte. 41 m - Sluis van Vuzid.

4: km 4.48 - hoogte. 30 m - Pad naar rechts om de oevers van de Aulne te verlaten.

5: km 5.05 - hoogte. 65 m - Doorgang door het gehucht Keriok.

6: km 6.02 - hoogte. 90 m - Sla linksaf.

7: km 7,2 - hoogte. 111 m - Rechts bij de D41.

8: km 8,79 - hoogte. 77 m - Atelier HTP, sla rechtsaf.

9: km 9,09 - hoogte. 66 m - Pad aan de linkerkant.

10: km 9,76 - hoogte. 49 m - Graspad links.

11: km 10,68 - hoogte. 52 m - Aan de linkerkant, kleine weg richting Pont-Coblant.

12: km 11.37 - hoogte. 30 m - D785, rechtsaf richting brug.

D / A: km 11,63 - hoogte. 29 m - Parkeren bij de speeltuin.

Praktische informatie: Toiletten op de parkeerplaats van vertrek en in het dorp Gouézec. Geen echte markeringen maar af en toe oude bordjes "Circuit de Pont-Coblant" (telkens aangegeven in de beschrijving).

Ander vertrek mogelijk: Bourg de Gouézec, verschillende parkings (school, kerk, voetbalstadion).

Deze wandeling vindt plaats in 3 verschillende delen:

Ongeveer 4,5 km vlak langs de elzen gekanaliseerd door het jaagpad.

Beklimming naar het dorp Gouézec via kleine rustige wegen.

Afdaling naar Pont-Coblant voornamelijk over bospaden en paden.

Wees altijd voorzichtig en attent tijdens het wandelen.