Cancon - Moulinet

Wandeltochten & wandelingen in Cancon

Cancon, richting Moulinet, op het spoor van streekproducten... Wandelen en gastronomie gaan hand -in- hand op dit circuit door de pruim en hazelnoot boomgaarden De pruimen worden verwerkt bij de Lamouthe drogen coöperatie die verkoopt ook producten gemaakt met hazelnoten ; vleeswaren lokaal gemaakt bij Terreblanque, etc. De wandeling is 16,4 km lang. U moet rekenen op 4:30 minuten te voet, 2:50 minuten op een paard, 2:10 min met de mountainbike. U bent 20 km ten noorden van Villeneuve - sur - Lot langs de N21.

DepartementLot-et-Garonne
Plaats van vertrekCancon
MoeilijkheidSportief
OmgevingPlatteland

Startpunt: parkeerplaats bij Cancon stadhuis. Draag wat water en een verrekijker. De markering is geel. Deze wandeling is te downloaden op de site van de Lot - et - Garonne Departementaal Comite voor Toerisme.

Met de rug naar het gemeentehuis, maak uw weg naar Castillonnès langs de Rue du Marche voor ongeveer 60 meter. Schakel naar de Rue de la Pie qui Chante. Neem de trap die passeren boven een waterput. Steek de N 21 met zorg. Klim Rue Porte de la Ville tegenovergestelde. Volg achtereenvolgens Rue Basse, Place des Marronniers en Rue Porte Fausse. Klim rechts omhoog naar het uitkijkpunt over de heuvel van het oude kasteel. Neerdalen op de links aan de voet van de wallen, bekroond door een oude toren, de enige overblijfselen van het kasteel. Aan het einde van het pad, loop een eindje langs een weg aan de linkerkant en sla rechtsaf naar beneden een schaduwrijke pad. Neem de weg die naar beneden leidt aan de linkerkant, volg dan hieronder een met gras begroeide pad. Passeren een stenen tunnel. Na het washuis, neemt u de weg rechts via Chanteclair. Bij de kruising, zorg als je de D124 voor ongeveer 280 m volgen.

Aan het Lamouthe teken, linksaf naar de cul - de-sac. Sla rechtsaf aan de voet van een aarden heuvel beplant met pruimenbomen. Maak je weg in het Unicoque gebouwen aan de linkerkant. Na de hangar van Lamouthe boerderij linksaf naar beneden een stenig pad. Steek de dijk tussen de twee meren. Sla rechtsaf langs het meer stroomafwaarts. Voordat de dijk linksaf op een grazige spoor tussen twee velden. Op het kruispunt, volgt een ander graspad tegenovergestelde. Loop langs een haag.

Oversteken van een weg ( uitzicht over Moulinet aan de rechterkant). Neem het met gras begroeide pad tegenovergestelde. Volg de kronkelende weg rechts via Ginestet ( duiventoren ) en Lachapelle ( goed en meer).

Steek de D 206 en volg deze op de juiste zorg. Sla linksaf naar een groot stenen pad ( oude tramlijn ). Klim een kleine weg aan de rechterkant ( grote, groene berm ). Sla linksaf richting Penchenat. Aan de onderkant, op het kruispunt van drie wegen, rechtsaf langs de Tolzac de Mangane.

Bij de brug, steek de D 124 en volg deze voor ongeveer 270 meter. Na de wijngaarden, maak uw weg naar Camp de la Petite, Causse en Peries. Ongeveer 200 meter na de Causse poort, afdalen aan de rechterkant. Na de afgelegen huis, rechtdoor langs een met gras begroeide pad. Steek een betonnen brug en sla linksaf. Op de top van de pruim boomgaard, neem de nok weg aan de linkerkant. Tegenover de Paga huis, rechtsaf een bos langs een onverharde weg. Aan de voorzijde van een duiventil, sla rechtsaf op een pad, die enigszins uitgeholde op het tweede deel. Op de weg uit het bos, daal af in een veld.

Passeren de boerderij Chez Sylvain Jaffrenou rechts ( lokaal geproduceerd vlees). Volg de weg die omhoog klimt aan de rechterkant. Op de eerste bocht, slaat u linksaf op een bochtige weg. Voer het hout langs een slingerend pad. Neem de weg aan de linkerkant. Bij de kruising, verder richting Labarrouille ( of La Barrouille, twee verschillende manieren van het schrijven van deze naam ). Op de kruising tussen de drie wegen, verder richting Barrouille Haute. Na een kleine heuvel, afdalen recht op een stenig pad naar een dennenbos. Veer links langs de rand van het bos. Volg een haag, daarna rechtsaf. Veer links voor een andere haag. Passeren tussen twee hazelnoot bosjes. Steek een chicane en dalen aan de rechterkant. Sla linksaf en direct daarna rechtsaf de straat die het zwembad gaat. Loop rond het rugby stadion. Volg de met gras begroeide strook grond beplant met platanen langs de N21. Steek deze weg over het voetgangersgebied. Neem de straat tegenover. Volg de Rue de la Briotte aan de rechterkant, dan is de Rue des Ecoles aan de linkerkant en verder naar de Place de la Mairie.

Legenden en bijgeloof... Zeer weinig fruitbomen hebben een dergelijke bron van bijgeloof en volksgeloof als de hazelaar geweest. Het is de boom van de wetenschap, kennis en wijsheid. Voor Keltische beschavingen, het was een magische boom. Slapen in de schaduw van een hazelaar uitgelokt profetische dromen. Het hout van de hazelaar werd gebruikt om koninklijke scepters en toverstokjes of wichelroeden en fairy wands maken. Tegenwoordig, wat water waarzeggers nog steeds gebruik hazelaar staven om ondergrondse bronnen te vinden. Hazel is de ultieme hout dat wordt gebruikt voor wandelstokken en staf. De stok van Thor, de zoon van Odin. Mercury kreeg een hazelaar stok van Apollo. Hij gebruikte het om de deugden van de mensen te verbeteren en hun krachtige passies te kalmeren. Deze stok, de caduceus, omringd door twee slangen en bekroond door twee vleugels, is uitgegroeid tot het symbool van de artsen.